Kesälomaa olemme viettäneet. Asuntovaunun kanssa milloin missäkin ja välillä kotona. Leppoisaa touhua, lukemista, kirjoittamista, hyvää ruokaa ja ystävien tapaamisia on riittänyt sopivasti. Kuten kesälomaan kuuluukin.

Ylläoleva kuva on otettu Savonlinnassa, Vuohimäen comping-alueella, jossa olimme jo kolmatta kertaa. Meille yksi mieluisimmista kohteista. Extrana siellä kattoterassimuikut ja Savonlinna Opera Games -ratsastuskilpailut. Hyvään aikaan oltiin etelän reissulla myös säiden suhteen.

Savonlinna oli ensimmäisen reissun päätösetappi ennen kotimatkaa. Sen tavoitteena oli nähdä Suomen eteläisin kärki. Kohta johon manner loppuu. Tuolta meren pohjasta Juha nosti minulle sileän, veden muokkaaman kiven muistoksi. Se on nyt olohuoneen hyllyllä, vierellään rosoinen kivi. Se on otettu muistoksi mukaan Suomen tunturilapista, aivan Norjan rajalta. Hienoja matkamuistoja.

Koirat meillä ovat reissuissa mukana. Leppoisia matkalaisia kun ovat. Tässä kuvassa auto on parkkeerattu Hangon rantakadulle. Perälunkkaan Juha on tehnyt hakasen, jolla auto saadaan lukittua, mutta koirille tulee mukavasti raitista ilmavirtaa. Ne pystyvät myös raosta katselemaan ulos.

Nytkin, kun lounaalta takaisin saavuimme, oli autoasukkaiden näkymä ja tunnelma tällainen. Päiväunilta herätetyt :) Aamun lenkkeily on vetänyt sopivan raukeaksi, joten autossakin vain levätään sivistyneesti.

Koirien kanssa touhutaan lomamatkan aikana yksittäin ja yhdessä. Tässä hetkiä tammimetsiköstä Tammisaaresta, jossa kävimme Jokun kanssa aamukävelyllä. Lämmin aamu oli, joten uimassa käytiin lenkin päätteeksi. Juha ja Muu kävivät iltalenkillä bongailemassa rantakallioilta hanhia. Miksin kanssa kuljettiin hevosten seassa Savonlinnassa.

Vaan kuinkas sitten kävikään? Cappe kutsui meidät mökilleen Porkkalaan. Sannakin kutsuttiin Sallin kanssa mukaan, mutta hyvin lyhyellä varoitusajalla eivät pystyneet sinne saapumaan. Mutta me lomalaiset olimme heti valmiita. Sopihan Porkkalan saari vielä loistavasti Suomen etelärannikkoteemaan. Jätimme vaunun Tammisaareen ja ajoimme Porkkalanniemeen, josta Cappe haki meidät veneellään. Huikeaa oli kyyti. Kiitokset kapteenille!

No tottakai me treenailtiin koiria yhdessä. Meidän koirille oli hyvä tehdä ja vahvistaa osaamista erilaisissa maastoissa. Morganin etenemistä oli kiva nähdä ja tietty Ringoa, joka on niin "cool". Juha ja Joku olivat kivellä heittämässä dameja tuonne rantakaislikkoon. Juha heitti ja Joku valvoi nuorempien suorituksia. Ringo, Muu ja Morgan valitsivat järkireitin juoksemalla rantaviivaa pitkin noudot ja palautukset. Miksi lähti noutoon suoraviivaisesti käteni osoittamaan suuntaan eli uiden meno- ja paluumatkan.

Tässä näkymä lähetysosastolta. Morgan on purkanut markkeerauksen, mutta löytää damin huomioimalla Cappen antamat vinkit. Niin se vain on Morgankin kasvanut tehtävien myötä ja osaa jo nämäkin tärkeät asiat. Toukokuussa ei vielä osannut, mutta silloin ei vielä tarvinnutkaan. Kun perustyö on tehty hyvin, on tekniset loppukuviot helppoa viimeistellä.

Helposti sai Morganistakin napattua tällaisen hetken kuvaksi. Tuo katse. Tämä on se tärkein juttu spanielin koulutuksessa. Sen ihminen saa koiranpennun syntymälahjana ja se pitää koulutuksen aikana säilyttää. Luottamus ohjaajaan ja aito halu toimia hänen antamien ohjeiden mukaan. Ringollakin se on, mutta tässä tilanteessa se on ulkoistanut kaikki helpot nakit Morganille. Ringo terästäytyy heti kun alkaa tositoimet korkeimmilla vaikeusasteilla.

Morgan palauttamassa yhtä noudoista. Tämän se toi tuosta Muun ja Miksin välistä. Ei pysähtynyt, ei pudottanut - siitä kaunis ja rauhallinen luovutus laiturilla Cappelle käteen. Ja irrotus vasta luvalla, ennen ravistusta. Tosin Juhalta saimme tuoreen tiedon, että kallion takana oli pudottanut, ravistanut ja poiminut sitten uudelleen damin suuhunsa ja jatkanut ripeästi matkaansa.

Vesitreeneistä jatkoimme kalliometsään hakukuvio- ja noutotreeneihin. Tässä Muu palauttaa ohjattua noutoa. Morgan katsoo suoritusta levollisena. Hyvää treeniä nuorelle koiralle sekin.

Ja tottakai otimme ryhmäkuvan. Kokosimme rannalla sulassa sovussa juoksennelleen viisikon yhteispotrettiin ja se on tässä. Koirat vasemmalta Joku, Muu, Miksi, Morgan ja Ringo.

Kotona kesä on sujunut mukavasti perheen ja suvun kanssa, ihan arkisissa touhuissa. Tässä kuvassa olemme äitini, Joonan ja Samuelin kanssa palaamassa Kirsti-anoppini 83-vuotissyntymäpäiviltä. Pojat huomasivat, että isomummillakin on apurattaat.

Kesäloma on lopuillaan ja arkeen pitää alkaa sopeutua. Sinne on taas työkuvioiden lisäksi soviteltava kaikki lomalla tehdyt arkiset jutut. Eiköhän se taas ala sujua entiseen malliin. Etenkin kun jahtikausi pian taas alkaa ja reipas maastoilu antaa energiaa.

Kuvassa ystäväni hieno esteratsun alku Savonlinnassa. Hevosen nimi on Carpe Diem - tartu hetkeen. Ensimmäinen este ylittyy näin hienosti ja kohti seuraavaa on jo katse. Minäkin tartuin hetkeen ja suoritin loman aikana jotain ihan uutta.

Toteutin omakustanteisen kirjan "Kohti tavoitetta - Spanielin pennusta metsästyskoiraksi". Se on pyörinyt päässäni jo parin vuoden ajan, mutta nyt se on työstetty sieltä ulos! Sen lisäksi tämän blogin kävijämäärä on minut yllättänyt ja ilahduttanut kovasti. Jos nämä jutut kiinnostavat ihmisiä, niin miksei niistä kirjoittaisi enemmänkin ja syvällisemmin. Kirjaan vuodatin ajatuksia, pohdintoja, ideoita ja oivalluksia, joita on useiden vuosien ajan tullut työstettyä omien koirien kanssa. Jos tekstistä löytyy apua ja oivallusta yhdenkään metsästyskäyttöön tähtäävän spanielin eteenpäinviemiseksi urallaan, se on saavuttanut tavoitteensa. Ja pääni tuntuu taas (ainakin omasta mielestäni) selkeältä, kun olen saanut asiat viimein työstettyä tekstiksi asti. Painovalmista teosta en ole vielä saanut käsiini, joten jännityksellä odotan, minkälainen se on ihan valmiina.